ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

ΑΡΧΑΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Γ/ΣΙΟ ΕΥΗΝΟΧΩΡΙΟΥ                                                    ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ:2013-2014 
              


ΤΜΗΜΑ…………..
ΗΜΕΡ/ΝΙΑ………..
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ………………………

ΩΡΙΑΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ B ΤΡΙΜΗΝΟΥ ΣΤΗΝ  ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ(ΙΛΙΑΔΑ –ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ,στ.440-465,474-481,503-513)
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Α

Και προς αυτήν απάντησε ο λοφοσείστης Έκτωρ: 
«Όλα τα αισθάνομαι κι εγώ, γυνή μου, αλλά 
φοβούμαι
και των ανδρών το πρόσωπο και των σεμνών μητέρων,
αν μ' έβλεπαν ως άνανδρος να φεύγω από την μάχην·
ουδ' η καρδιά μου θέλει το, που μ' έμαθε να είμαι 
γενναίος πάντοτε κι εμπρός να μάχομαι των Τρώων 
χάριν της δόξας του πατρός και της δικής μου ακόμη·
ότ' είναι τούτο φανερό στα βάθη της ψυχής μου·
θα φθάσ' η μέρα να χαθεί κι η Ίλιος η 
αγία
και ο Πρίαμος ο δυνατός με όλον τον λαόν του. 
Αλλά των Τρώων η φθορά δεν με πληγώνει τόσο 
και του πατρός μου ο θάνατος και της σεμνής μητρός μου 
και των γλυκών μου αδελφών, οπού πολλοί και ανδρείοι
από τες λόγχες των εχθρών θα κυλισθούν στο χώμα,
όσ' ο καημός σου, όταν κανείς των Αχαιών σε πάρει
εις την δουλείαν, ενώ συ θα οδύρεσαι, θα κλαίεις,
εις τ' Άργος 
ξένον ύφασμα θα υφαίνεις προσταγμένη·
απ' την 
Υπέρειαν πηγήν ή από την Μεσσηίδα
νερό θα φέρνεις στανικώς, από σκληρήν ανάγκην·
κι ενώ συ κλαίεις θενά ειπούν: "Ιδέτε την συμβίαν
του Έκτορος που πρώτευε 
των ιπποδάμων Τρώων
στον πόλεμον, που ολόγυρα στην Ίλιον πολεμούσαν".
Αυτά θα ειπούν και μέσα σου θα ξαναζήσει ο πόνος 
του ανδρός εκείνου, οπού δεν ζει διά να σε ελευθερώσει. 
Αλλά παρά τον θρήνον σου και τ' 
όνειδος ν' ακούσω, 
βαθιά στην γην καλύτερα να με σκεπάσει ο τάφος».

Εφίλησε κι εχόρευσε στα χέρια το παιδί του
κι έπειτα ευχήθη στους θεούς κι είπε: «Ω πατέρα Δία, 
κι όλ' οι επουράνιοι θεοί, δώσετε εις το παιδί μου
τούτο, ως εδώκατε εις εμέ, στο γένος του να λάμπει,
στ' άρματα μέγας, δυνατός στην Ίλιον βασιλέας,
και ως έρχεται απ' τον πόλεμον μ' άρματα αιματωμένα
εχθρού που εφόνευσε, να ειπούν: καλύτερος εδείχθη 
και του πατρός του, και χαράν θα αισθάνεται η μητέρα».

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Β

Αλλά δεν αργοπόρησε στα δώματά του ο Πάρις·
εζώσθη τα πολύχαλκα και υπέρλαμπρα άρματά του, 
την πόλιν γοργά διάβηκεν, ως ήταν πτεροπόδης·
και ως όταν σπάσει τον δεσμόν καλοθρεμμένος ίππος, 
βροντά τετραποδίζοντας στην ανοικτήν πεδιάδα,
να λούεται στο καθαρό ποτάμι μαθημένος· 
την κεφαλήν κρατεί υψηλά, την χαίτην ανεμίζει, 
και υπερηφανευόμενον στα κάλλη του τον φέρνουν
στες μαθημένες του βοσκές γοργά τα γόνατά του,
ομοίως απ' την 
Πέργαμον ο Πριαμίδης Πάρις
περήφανος κατέβαινε με πόδια φτερωμένα.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.Ποιος είναι ο ρόλος  της κοινής γνώμης για τον Έκτορα;

2.Από ποιο σημείο του κειμένου φαίνεται η αγάπη του Έκτορα για την Ανδρομάχη;Ποια ήταν η τύχη των αιχμάλωτων πολέμου;

3.Ποια αντίφαση διαπιστώνετε στα λόγια του Έκτορα προς την Ανδρομάχη και στην προσευχή  για το γιο του;

4.Να αναλύσετε την πλατιά παρομοίωση με την οποία παρουσιάζει ο ποιητής τον Πάρη.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου